“Dosis facit venenum”

Na de afgelopen warme, dorstige dagen volgen hier wat tips over wat je je kind best te drinken geeft. Ook handig om een ideetje te krijgen over wat je hen mee naar school kan geven!

 

In dranken is er zoveel keuze maar de basis is simpel: water blijft de beste dorstlesser! Sap, diksap, limonade en frisdrank kun je beter niet geven. Melk mag je dagelijks 2 bekertjes geven (300ml). Let op: tot de leeftijd van 4 jaar wordt volle melk aanbevolen. Daarna mag je overschakelen naar halfvolle of magere melk. Kies voor gewone melk en niet voor gesuikerde melkdrankjes. De reden hiervoor wordt met onderstaande foto duidelijk gemaakt.

 

 

Elk kind heeft dagelijks 1L vocht nodig.

 

Water en lichte thee zijn de beste dorstlessers:

Water heeft een neutrale smaak en bevat geen kilocalorieën, waardoor je kind niet aan een zoete smaak kan wennen. Met lichte thee wordt thee verdund met water bedoeld.

Drinkt je kind niet graag water?

  • Maak het water bijzonder. Serveer het in een kan met muntblaadjes of een schijfje citroen of gebruik een mooie beker en versier deze met een schijfje sinaasappel, komkommer of een fleurig rietje of parasolletje. Een paar stukjes fruit zijn voldoende.
  • Is je kind gewend aan zoete dranken en wil je hem leren water te drinken? Laat je kind langzaam wennen aan een minder zoete smaak. Verdun een sapje of siroop met steeds meer water. Wil hij/zij toch geen water? Probeer het niet te forceren, dit lokt vaak het omgekeerde effect uit. Gun het wat tijd en blijf proberen.

 

 

 

 

Sap, diksap, limonade en frisdrank zijn geen goede keuze: geef ze liever niet.

Zoals onderstaande foto illustreert bevatten ze veel suiker. Light frisdrank bevat geen suiker maar laat je kind wennen aan de zoete smaak. Bovendien tast het zuur in deze dranken het tandglazuur aan. Af en toe een glas kan geen kwaad maar maak er geen dagelijkse gewoonte van. Hou dit voor eens in het weekend of voor op een feestje.

 

 

 

Wat met fruitsap?

Wel zij bevatten ook veel suiker: fruit eten is veel beter dan drinken. Je eet dan maar 1 stuk en je krijgt extra vezels binnen waardoor de aanwezige suikers trager opgenomen worden. Drink je een glas fruitsap: dan zijn dit al gauw 3 stukken fruit: een heleboel suiker maar geen vezels. Het goede van het fruit wordt dan weg gegooid en het slechte (suikerwater) drink je dan op. Dit geld dus ook voor vers geperst fruitsap.

 

 

 

 

Wees kritisch voor vermeldingen op verpakkingen zoals “zonder toegevoegde suiker”, “natuurlijk”, “puur sap”. Zij kunnen nog veel suiker bevatten: denk aan het zelf geperste fruitsap.

Let eveneens op met gearomatiseerde waters. Deze zijn niet allemaal onschuldig. Sommigen bevatten toch nog een behoorlijke hoeveelheid suiker.

 

Conclusie:

“Dosis facit venenum”: “het is de dosis die het gif maakt”

  • Houdt het zoveel mogelijk met water of lichte thee
  • Laat je niet misleiden door vermeldingen of spreuken op de verpakking
  • Gebruik slechts ter afwisseling een fruitsap of frisdrank (weekend, feestdagen)

 

 

 

 

 

 

Contact

Evelien Vranken

Nieuwstraat 125

3550 Heusden-Zolder

0496/03 33 15

RIZIV-nr: 5-61477-56-701

Maak een afspraak

Openingsuren

Maandag: gesloten

Dinsdag: 17:30-21:00

Woensdag: 17:30-21:00

Donderdag: 18:00-21:00

Vrijdag: enkel voor kotstudenten

Zaterdag: gesloten

Zondag: gesloten